onsdag 30 mars 2016

Tomatsticklingar

Och så är äntligen den bästa tiden nu. Då det spritter i varendaste vår-cell i kroppen och ljuset hänger med så långt in på kvällarna att det bara är mars-kylan som avgör när man ska gå in.  (Nu har ju jag småbarn så i själva verket är det de som avgör när trädgårdsarbetet ska avslutas).


I helgen fick jag i alla fall tid att plantera om sticklingarna i vårsolen. De har vuxit i en pluggbox men eftersom jag förvarat boxen inomhus, i för hög värme, och med för lite ljus har de vuxit för fort. Därför tvingades jag plantera om plantorna i förtid. Inte helt bra. Jag hade önskat att de bildat fler, kraftigare rötter först, men nu var plantorna så gängliga att de bara måste få komma till nya krukor.

Har man begått samma misstag som jag kan man rädda de små liven genom att ställa dem på botten av krukan och fylla på med jord ända upp. Finns det flera blad räcker det med att ett bladpar planteras ovan jord.

Nu ställer jag dem svalare och med mer ljus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar